fredag den 24. juli 2009

- Maria Mawla bliver i Hjemmeværnet



Maria Mawla blev tilbudt at være konsulent på at designe et egentligt værnstørklæde i Hjemmeværnet.


»Jeg bliver i Hjemmeværnet. Ingen tvivl om det. Diskussionen kan køre, som den gør, men jeg bliver uanset hvad. For jeg kan sagtens gå på kompromis og bruge den beklædning, Hjemmeværnet har i sit uniformsreglement.«

Sådan siger Maria Mawla efter fem dages tumultagtig offentlig værdidebat om hendes armygrønne tørklæde under Hjemmeværns-kasketten. En debat, der har rundet begreber som fundamentalisme, militarisme og anti-demokrati, og som har fået 27-årige Mawla til at holde sig inden døre for ikke at blive genkendt på gaden.

Hun fortæller, at hun meldte sig til Hjemmeværnet, fordi en god ven havde rost det til skyerne og mente, at det lige var noget for hende.

»Jeg er imod våben, men jeg kan godt lide et system, hvor man er neutral, når man har uniform på. Hvor man alle sammen er ens, og man retter sig efter en ordre. Og jeg var glad for, at der var plads til mig,« siger Maria Mawla.

I debatten i denne uge er det fremført, at hun blot meldte sig i Hjemmeværnet for at provokere.

»Jeg bryder mig meget lidt om at være i centrum for noget. Jeg er ikke provokatør. Mine intentioner gøres til noget grimt, og det er jeg ked af,« siger hun.

Mawla har haft tørklæde på fra sit første informationsmøde i efteråret 2008, og da hun søgte om optagelse i december, blev det specifikt noteret, at ansøgeren brugte tørklæde. I april blev hun godkendt og skrev under på sin kontrakt.

»Det var ved den lejlighed, min delingsfører sagde, at de ikke havde et tørklæde til mig, men at jeg selv kunne gå ud og anskaffe ét, der var korrekt i farven camouflagegrøn. Når jeg havde afsluttet grundskolen, så sagde han, at vi skulle sætte os sammen og finde frem til det tørklæde, der så skulle produceres,« siger hun.

Sportstørklæde

Mawla valgte et såkaldt sportstørklæde, fordi det sidder fast, og man kan uden problemer iføre sig en CBRN-maske – populært kaldet en gasmaske – på under ni sekunder.

»Jeg har aldrig bedt om specielle betingelser. Jeg kunne godt bruge de tørklæder, de har i uniformsreglementet, men det var kradsende og lidt for lille. Jeg kan tage en sur sok på hovedet, hvis det er det, de vil have. Det er fuldstændig underordnet. Jeg skal bare have dækket mit hår, mine ører og min hals. Jeg kan sagtens gå på kompromis«, siger hun.

Mawlas holdning har fået Dansk Folkepartis leder, Pia Kjærsgaard, til at betegne hende som en »meget militant muslim«, som opfatter sig selv som fundamentalist.

»Det er løgn, at jeg opfatter mig selv som fundamentalist. Jeg er lige så fundamentalistisk som Anders And er et rigtigt menneske,« siger hun. Og understreger, at hun er blevet meget ked af at blive kaldt for en militant muslim, når hun går ind for demokrati og ytringsfrihed.

Ytringsfrihed

Under Muhammedkrisen skrev du: »kald mig fundamentalist, men jeg sætter islam højere end mit eget liv og det såkaldte demokrati, vi i Danmark praktiserer«. Så opfatter du vel dig selv som fundamentalist?

»Jeg er på ingen måder fundamentalist. Jeg taler om det demokrati, der tillader forfølgelse, undertrykkelse og diskriminering af en hel befolkningsgruppe. Dansk Folkeparti var ude dengang og sige, at muslimer var som pest over Danmark. Jeg anerkender ikke, at man i et demokrati kan sige sådan nogle diskriminerende ting, uanset om det er over for muslimer, jøder eller Jehovas Vidner.«

Det kaldes ytringsfrihed og er en væsentlig del af demokratiet?

»Ja, og jeg er absolut for ytringsfriheden. Jeg benytter mig selv af den. Men det er ikke demokrati for mig, hvis det betyder, at man må svine folk til. Hvis det er definitionen, så må man godt kalde mig for fundamentalist. Hvor er injurielovgivningen, når det gælder muslimer?« spørger hun.

Maria Mawla afviser påstanden om at være militant muslim.

»Det er en meget hård beskyldning. For mig er en militant muslim én, der vil gøre andre mennesker ondt. Jeg tænker på terroristlejre, jihad og ekstreme holdninger. Det er jeg meget ked af at blive sat i bås med, for det er så fjernt fra det, jeg står for,« siger Maria Mawla.


Kilde / Berlingske



Kommentar :

Fuld respekt for en ung kvinde som står imod presset og Pia Kjærsgaards syge dæmonisering. Det er fuldstændigt uanstændigt at behandle et menneske på den måde. For Dansk Folkeparti betyder det intet, i deres kamp mod muslimer i Danmark. De er parat til hvad som helst for at stoppe og tilintetgøre, nydanskere der faktisk bliver integreret i samfundet.

Og til Pia Kjærsgaards udtalelse om at Maria Mawla er en meget militant muslim, kan man kun smile. Hun fatter åbenbart ikke hvad Hjemmeværnet går ud på !





1 kommentar:

  1. Du stemmer på rød, men betaler sort.
    Du siger tolerance er en dyd, men din egen lunte er kort.
    Og jeg er decideret træt af pis.

    Det er sådan Nephew's nye sang lyder, til jeres infomation så hedder den DTAP. Du kalder os for Racister, os som værner om vores fremtid som Danskere i en sammensmeltende verden.

    Du Kalder os for Racister, jeg tillader mig at kalde dig for Facist på grund af dit manglende menneskesyn, vi har en dom på at vi ikke er et racistisk parti. Du siger at vi skal tolerere, at vi som hvide i vores eget land skal føle os som den sorte når vi går på gaden.

    NanoX

    SvarSlet